Thursday, February 3, 2011

PENDAHULUAN

Alhamdulillah, bersyukur ke hadrat Ilahi, kerana dengan berkat dan limpah kurnia-Nya, dapat saya menyempurnakan tugasan CTU 151 ini. Tanpa bantuan yang Maha Pemurah, sudah tentu tugasan ini tidak mampu berjalan dengan lancar, lantas merencatkan penyelidikan mengenai tajuk yang saya pilih iaitu Sejarah Dan Peranan Masjid Muhammadi, Kelantan Darul Naim. Turut dihargai, Imam Tua Masjid Muhammadi, Tn. Hj. Zulkiflee Mohamed dalam usahanya memberikan info-info dan maklumat yang berkaitan dengan masjid tersubut. Tidak dilupakan juga kepada ayahanda saya, Muhamad Bazli B. Abdullah serta bonda saya, Che Thuwaibah B. Che Abdullah yang berusaha memberikan kerjasama sebaik mungkin serta galakan dan dorongan dari segi material dan juga kewangan. Tujuan penulisan mengenai masjid ini, yang pertama sekali adalah untuk mendapatkan markah bagi subjek CTU 151, di samping mengetahui sejarah dan peranan masjid di tempat kelahiran bonda saya sendiri. Skop penulisan esei ini bermula dari maksud masjid itu sendiri, sejarah masjid, peranan masjid, masalah serta penyelesaian yang dilakukan oleh pihak masjid dalam menangani kesulitan tersebut. Moga, dengan selesainya tugasan ini, diharapkan penulisan saya mampu membuka mata individu mahupun masyarakat di luar sana terutamanya masyarakat di Malaysia mengenai sejarah Masjid Muhammadi, serta bagaimana pentadbiran masjid ini mampu menyuburkan proses islamisasi di negeri Kelantan. Pintanya, ppenulisan ini dapat memenuhi sistem pemarkahan seperti yang digariskan oleh Ustaz Abdul Aziz B. Harjin.

InsyaAllah.

Sekian.

No comments:

Post a Comment